أســـــرة الخـــــــــــلف
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

أســـــرة الخـــــــــــلف

اجتماعي

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

فوائد مذهله لخل التفاح

2 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
*دلوعة الخلف*

*دلوعة الخلف*

فوائد مذهله لخل التفاح Empty
مُساهمةموضوع: فوائد مذهله لخل التفاح   فوائد مذهله لخل التفاح Emptyالسبت سبتمبر 26, 2009 4:05 am

فوائد مذهله لخل التفاح

--------------------------------------------------------------------------------

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
قبل ماتكلم عن خل التفاح اسمحوا لي اقول لكم حاجة,انا بنالنسبه ليا خل التفاح بعتبر شىء جديد و معرفتش عنه اوي غير من المنتدى هنا غلى الرغم انه زمان اخويه كان بيستخدموا في الرجيم.
المهم, انا عندي اثار حبوب في بشرتي و عاوزة اوديها فعرفت كذا ماسك من ضمن المكونات خل التفاح ,وبعد كده احدى الاخوات في المنتدى هنا حزرت منه لانه ضر بشرت اختها فترردت في استخدامه وخاصة وانا بشرتي حساسه من غير حاجه بعد كده ردت عليها احدى الاخوات ان اهلها بيستخدموا و مرتاحين عليه فبصراحه احترت كتير المهم في النهايه جبته من اللي موجود في السوق فجبت بتاع زهرة المدائن لكن ما اسخدمتوش لغايه امبراح كان في حد من خبراء التجميل في التليفزيون وقال عنه كلام حلو اوي فقررت اجربه واتكل على الله. معلش طولت عليكوا
المهم وانا بفتحه كان في كتيب صغير معاه كنت فكراه لتعريف المنتج لكن طلع عن خل التفاح و فوائده وذهلت لما قراته و اللي خلاني اصدقه واذهلني اكتر ان حبيبنا و نبينا المصطفى عليه افضل الصلاة والسلام اوصى بي وانا صراحه ماكنتش اعرف المعلومه دي نعم الادام الخل و في اخر اللهم بارك في الخل فانه كان ادام الانبياء قبلي
كان نفسي اصورلكوا الكتيب لكن معرفتش وخاصة انه صغير اوي بس قلت هحاول اكتبلكوا اللي فيه علشان كلنا نستفيدو علشان كمان اخد رايكوا في الكلام ده :
كثير ما نسمع عن خل التفاح وفوائده الصحية و الغذائيةو ولكن هل ما نجده في الاسواق هو ذلك الخل الذي نتامل منه كل هذه الفوائد الصحيه؟
ان معظم ما نجده في الاسواق هو حمض الخليك الكيميائي او مشتق منه و يجب الانتباه الى ان هذا الخل ان كان كيميائيا فان اضراره اكتر من فوائده و خاصة تاثير ضار على الغشاء المعدي. ان اكثر الناس يبهرهم الشكل الخارجي للعبوةفمنظر خل التفاح الشفاف يغريهم اكان طبيعيا او مقطرا او او صناعيا مركبا:حمض+ماء+منكهات فالصناعي مرفوض اما المقطر فبالتقطير تتحطم الانزيمات الفعاله و تضيع المعادن القويه التي تعطي الفائده مثل البوتاسيوم والفوسفور ,الصوديوم , المغنزيوم, الحديد ,ز الكالسيوم وكثيرا من المعادن النادرة كما ان التقطير يحكم حمضا لتفاح الطبيعي الذي يقاوم سموم الجسم نحن في هذا الكتيب 0000الخ تطلعنا االى تعريف الناس بما حوى الله هذه المادة من فوائد كبيرة لجسم الانسان00000الخ .اذن الخل المذكور في كتب السنه هو الخل الطبيعي المستخلص من التفاح و العنب وهو ماده طبيعية ناتجه من انزيمات طبيعيه واليكم بعض فوائده:
المحافظة على جسم الانسان نضر و نشيط\يكافح الجراثيم و البكتيريا\ يبعد شبح الشيخوخة حيث الشعور بالكبر و تصلب الشرايين\ينظم استقلاب الكالسيوم\ يحافظ على الدم في قوامه الصحيح\ ينظم عملية الهضم والاستخراج\ يعالج التهاب الحنجره و اللوزتين\ يحسن التنفس في حالات الجيوب والربو و الرشح\ يحارب التهاب المفاصل و يزيل السموم و البلورات الحامضية \ يظبط الوزن بحده الطبيعي ويساعد في زيادةو تنقيص الوزن كذلك لحب الشباب و الحروق والدورة الشهريه وقشرة الشعر و الثعلبه و صحة الجلد و الطفح الجلدي كذلك كدوش مهبلي وللدوالي و كعلاج داء المنطقه وواقي من التسمم الغذائي كذلك كمنظف للبشرة و الشعرو منعم للجلد ويستخدم كحمام لانتعاش الجسم و تجميله و كعلاج لتساقط الشعر والكوليسترول و ضغط الدم
كمان موجود في الكتاب بعض الوصفات لكل ما سبق ذكره. ان شاء الله المره الجايه اقولها لو عايزين, كمان هقولوكوا طريقة صنعه في البيت .على فكرة انا جربت النهارده وصفتين منه واحده للوجه والتانيه للركب و الاكواع والاتنين ما شاء الله نعمهم و مانشفوش مع اني استخدمت في الركب الليمون و في الوجه الخميره وحسيت وشي نعم وانشد ونور
اللي خلاني اصدق الكتيب انه استدل باهميه الخل بالاحاديث الشريفه وكمان لو كلامه غلط وحد عمل بنصحته وضره الشركه اللي هتتحمل النتيجه يعني مينفعش يقولوا معلومات غلط ولا ايش؟؟!مستنيه ردودكم
Admin
Admin
Admin

مُساهمةموضوع: رد: فوائد مذهله لخل التفاح   فوائد مذهله لخل التفاح Emptyالأحد سبتمبر 27, 2009 6:21 pm

مووووووووووووضوووع مفيييييييييييييييييييد
وقيم تشكري عليه يالغلا
https://alklaf.roo7.biz
*دلوعة الخلف*

*دلوعة الخلف*

مُساهمةموضوع: رد: فوائد مذهله لخل التفاح   فوائد مذهله لخل التفاح Emptyالأحد سبتمبر 27, 2009 9:31 pm

العفوخيو

فوائد مذهله لخل التفاح
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» فوائد الكاكاو للبشره